De leidingstraat door Lummen!?

Wandel of fiets langs het traject en kijk met eigen ogen wat er aan bossen zal verdwijnen….

Er wordt onderzocht of het mogelijk is een Leidingstraat te trekken van de Antwerpse Haven naar het Ruhrgebied, een ondergrondse ‘straat’ waar pijpleidingen gebundeld in gelegd kunnen worden.
Ons standpunt hierover vind je via https://www.groenlummen.be/standpunt_over_de_leidingstraat_antwerpen_ruhr
Meer info over de leidingstraat kan je vinden op de pagina van de  vlaamse overheid: https://omgeving.vlaanderen.be/grups/leidingstraat-antwerpen-ruhr

De foto hieronder toont een simulatie van wat dit zou betekenen: een strook van 45 m breed (ter vergelijking: een tennisveld is ongeveer 11 op 24 m) waar niets anders op mag groeien dan grassen of kruiden, een strook die in de loop van de jaren ook steeds weer open gemaakt kan worden om extra leidingen aan te leggen of werken uit te voeren, een strook die door toekomende generaties geërfd zal worden… Alle bossen die op het gekozen traject staan, zullen verdwijnen.

Er zijn 3 mogelijke trajecten die onderzocht worden waarvan één door Lummen komt. Wij hebben het traject volledig in kaart gebracht en onderzocht wat dit voor het Lummense landschap en zijn inwoners zou betekenen. Het is een doorlopend traject vertrekkend aan de grens met Zelem tot aan de grens met Hasselt. Wil je dit traject ook eens wandelen, in totaal een 16 km, dan doe je dat dus best in een aantal stukken. Je kan bijna overal ook met de mountainbike fietsen en waar niet, zoals bv. in het natuurgebied van Thiewinkel, kan je erlangs fietsen.
Bekijk de kaart Op deze kaart krijg je een accurate weergave van de leidingstraat alsook de route die we hebben uitegstippeld. Gebruik hem zeker ook tijdens je wandeling of fietstocht! Via de knop rechtsonder kan je GPS aan- of uitzetten.

Wegbeschrijving

We starten aan het natuurgebied “De Schurfert”. Hier loopt de leidingstraat dwars doorheen. Dit is een prachtig stukje natuur waar je ieder moment van het jaar kan genieten van een immens kleurenpalet. Het is dan ook een belangrijk gebied voor bijen en vlinders, vogels en andere diersoorten. In de zomer springen de bloemrijke akkers in het oog. Zulke akkers vind je helaas enkel nog in natuurgebieden. Ook in de winter hangen de blauwzwarte sleedoornpruimen nog aan de kale struiken. De rode bessen van de Gelderse roos trekken de zeldzame pestvogels aan.

De leidingstraat steekt de Schurfertstraat over en loopt dwars door dit veld. Wij volgen de Schurfertstraat richting Lummen en komen zo op de splitsing met de Goeslaerstraat. Deze volgen we naar rechts. Hier loopt de leidingstraat achter de verschillende paardenhoeves door. Zoals je kan zien, liggen daar prachtige stukken bos en weide. Ook dat leefgebied voor allerhande diersoorten, wordt verwoest… Als we de Goeslaerstraat volgen, ligt de leidingstraat dus rechts van ons.

Tussen huisnummers 57 en 55 door, steekt de leidingstraat de Goeslaerstraat over en vervolgt zijn weg richting autostrade. Ook hier verdwijnt een jong, nieuw aangeplant bos.

We blijven de Goeslaerstraat volgen tot aan de Streukenstraat waar we inslaan. Links zie wat verder weg een bos liggen dat zal verdwijnen.

Waar de zandweg splitst houden we rechts aan en volgen het pad naast de snelweg. We lopen langs een jong divers bos met hazelaar, meidoorn, lijsterbes, eiken en brem dat er prachtig uit ziet in de lente. Vervolgens komen we na een stukje dun bebost grasveld aan een ouder bos.

Al deze bossen zullen verdwijnen…

Aan de gsm mast slaan we links af en gaan meteen daarna rechts en volgen de zandweg. Links zien we de Kruisstraat liggen, de beboste heuvel waar we langs lopen is nu nog een groene buffer die het geluid van de snelweg dempt. We blijven rechtdoor lopen, slaan het pad rechts niet in maar bij de volgende splitsing gaan we pas naar rechts (links zou je naar de Kruisstraat gaan). Zo komen we weer vlak naast de snelweg te wandelen. Het stuk dennenbos links van ons ligt op het traject van de LS en zou dan weg moeten, net als een heel mooi stuk met grote eiken.

We komen aan de Dikke Eikstraat die we oversteken en we volgen het paadje naast de snelweg, met hetzelfde verhaal: alle bomen, bossen en struiken links van ons zullen verdwijnen. We komen langs het kerkhof van de broeders die wellicht hun laatste rustplaats toch zullen moeten verlaten…

07_bos2.jpg 08_kerkhof.jpg

Aan de St. Ferdinandstraat slaan we links af. Hier passeren we rechts een dreef die ook zal verdwijnen. Ter hoogte van de kerk slaan we voor het voetbalveld de Bergstraat rechts in.

We blijven de Bergstraat volgen met een paar haakse bochten. Via het voetbalveld hadden we de tocht graag langs het veld naar het bos erachter genomen. Dat bos is ook bedreigd door de leidingstraat.

Maar om de gewassen te vrijwaren, wijken we iets verder van de Leidingstraat af en blijven de Bergstraat volgen tot aan de Hoogstraat. Die volgen we even naar rechts tot we rechts de Zwaluwstraat kunnen indraaien. Deze weg loopt richting Carpool parking waar we bij de verkeerslichten de straat oversteken om het paadje naast de snelweg te nemen.

De leidingstraat zou onder de Carpool parking doorlopen. Wat dan met de bomen op de parking vraagt u zich af? Wij ook…

Aan de overkant nemen we dus het paadje naast de snelweg het bos in en slaan het paadje meteen links in om op de T-splitsing weer rechts richting snelweg te lopen.

Het valt ons op dat verschillende van de bossen waar we door wandelen heel erg mooi zijn. Het zijn gemengde bossen met veel ondergroei en dode bomen die zijn blijven liggen waardoor de sfeer er heel natuurlijk en zelfs wat sprookjesachtig is. Deze bossen worden aan al de paadjes te zien bovendien goed benut door wandelaars en fietsers. Het valt ons bovendien op dat de geluidschermen hier niet enkel het geluid, maar ook het zwerfvuil tegenhouden.

Als we aan de snelweg komen slaan we links af en blijven de snelweg volgen. We slaan niet het eerste maar het tweede paadje links in (en gaan dus niet tot aan de asfaltweg die we verder op zien liggen). Op de zandweg gaan we naar rechts. Het traject van de Leidingstraat ligt nu links van ons.

We komen aan de Waterstraat waar we links gaan om kort erna weer een zandweg aan onze rechterkant inslaan.

Op het einde komt deze uit in de Roosterstraat die we rechts inslaan. Even verderop slaan we links de Schuttersstraat in en op het einde hiervan links de Molemstraat. Rechts zie je de E314 Brussel – Aken, wij gaan richting Genenbos en de E313 Antwerpen – Luik.

Ter hoogte van de weide voor de twee laatste huizen aan je rechterkant sta je op het traject van de leidingstraat: beeld je hier links en rechts een 45 meter brede strook in voor zover je kan kijken, met enkel gras… hallucinant.

Voor de brug van de snelweg slaan we het paadje rechts in dat we blijven volgen: het traject ligt nu rechts van ons. We maken als het ware een halve cirkel, de Leidingstraat loopt hier achter de huizen langs om ze te ontwijken en steekt dan onder de snelweg door naar de andere kant van de E314.

We komen dus weer in de Molemstraat waar we onder de brug doorlopen en meteen na de brug links het betonnen pad ingaan. Ter hoogte van de vijvers komen we weer op het traject van de Leidingstraat die tussen de twee vijvers verder loopt.

Wij wandelen verder langs een pyloon en lopen over het brugje van de Mangelbeek.

We slaan het paadje rechts in door heel mooi vochtig en bosrijk gebied dat zal verdwijnen als dit traject van de leidingstraat doorgaat.

Op de zandweg, de Baandonkstraat, gaan we naar rechts en lopen rechtdoor. We zitten inmiddels op de Molemse berg. Links ligt het golfterrein. Op de splitsing met de Kabouterstraat volgen we de weg langs de huizen tot de Kraaibergstraat.

In de Kraaibergstraat gaan we naar links tot aan de Rekhovenstraat waar we eveneens links gaan. Ter hoogte van de weide voor de schuur van de boerderij rechts kan je je links en rechts weer een strook van 45 meter breed inbeelden zonder bossen…

We lopen verder en slaan rechts de Watermolenstraat in. De leidingsstraat ligt hier dus rechts een eindje achter de huizen, hun uitzicht zou dus drastisch veranderen.

We steken de Laambeek over en rechtdoor de zandweg in. De leidingstraat steekt de weg over en loopt nu links van ons langs de snelweg.

Denk je wederom de lengte van 2 tennispleinen in om een idee te krijgen van de bomen en struiken die zullen verdwijnen.

Aan de vijver nemen we links de zandweg en aan het infobord van het natuurgebied houden we links aan.

We blijven het pad rond de vijver volgen en lopen nu pal op het traject van de Leidingstraat die hier kostbaar vochtig natuurgebied verstoort. We nemen het paadje naar rechts en blijven het volgen tot aan de einde waar we links de Lagendalstraat ingaan

De Leidingstraat ligt hier links van ons, we komen weer op een zandweg en zien in de verte de grens met Hasselt liggen aan de brug over de snelweg. Wij blijven de Lagendalstraat volgen en komen uit in de Stokrooiestraat aan de grens Lummen-Hasselt.

De Leidingstraat loopt verder over grondgebied Hasselt richting Ruhr…